بررسی تاثیر متقابل عکاسی، نقاشی و چاپ دستی در شمایل و اندام انسانی دوران قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده سارا سادات نوری
- استاد راهنما بهنام کامرانی پروین طاعی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در پایان نامه حاضر تلاش شده است تا بررسی تطبیقی بین نقاشی، چاپ و عکاسی در ایران دوران قاجار، و نیز تاثیرات عکاسی بر هنرهای تصویری(نقاشی و چاپ سنگی) مورد مطالعه قرار گیرد. این تحقیق شامل بررسی چهره و اندام در دوران قاجار می باشد. نقاشان و طراحان بسیاری از امکاناتی که عکس در اختیار آنها قرار می داد بهره بردند و تلاش بسیاری در جهت خلق هنری نو به انجام رسانیدند، در این باره تحقیقاتی صورت گرفته است اما تا کنون با ابعادی وسیع تر به این هنر نوظهور پرداخته نشده است. پس از بیان تاریخچه ای مدون در مورد این سه هنر شاخص دوران، هنرمندانی که در این زمینه ها بیشتر به فعالیت برخاسته اند به صورتی خلاصه اما جامع معرفی می شوند و این آشنایی با هنرمندان به همراه تعدادی از آثار منحصر به فرد آنها خواهد بود. در فصل سوم به بیان مفاهیمی از هنر تجسمی و انطباق آن با هنر قاجار پرداخته می شود. آثاری انتخاب و از نظر ترکیب بندی، موضوع، رنگ و غیره مورد بررسی قرار می گیرند. فصل چهارم به بررسی تطبیقی و مقایسه تصاویر عکاسی شده با نمونه های نقاشی یا چاپ شده ی آنها اختصاص دارد. در این بخش آثار انتخاب شده، از نظر تصویری و فرمی مورد بررسی قرار می گیرند و ارتباطات آنها مشخص می شود. در بخش بعدی که به نتیجه گیری اختصاص دارد نتیجه بررسی ها به شکلی مدون ارائه و بیان می گردد که حاصل این تحقیق، علل بررسی تاثیر عکس بر هنر تصویری و نتیجه در بر داشته است. چند پیشنهاد برای تحقیقات آینده ارایه می شود. و در نهایت در فصل مختصر پایانی به موضوع و شیوه اجرای کار عملی پرداخته است .
منابع مشابه
شعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنّت و مدرنیته
تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران در دوران قاجار جامعة بهشدت سنتی ایران را در برابر امواج تمدن غربی قرار داد و در مجموع، شرایطی به وجود آورد که تا آن زمان برای جامعة ایران بیسابقه بود. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آیا شرایط ویژة اجتماعی و فرهنگی عهد قاجار تأثیری در شعر و نقاشی این دوران گذاشته است؟ و اگر پاسخ مثبت است، آیا تأثیر پدیدآمده در این دو حوزة هنری مشابه بوده ا...
متن کامل"مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی های بنای صارم الدوله کرمانشاه در دوره ناصرالدین شاه قاجار "
بنای صارم الدوله از مهمترین بناهای قاجاری واقع در شهر تاریخی کرمانشاه می باشد، این بنا متعلق به شاهزاده صارم الدوله فرزند ارشد عماد الدوله حاکم کرمانشاه می باشد . خانه صارم الدوله علاوه بر معماری اصیل ایرانی دارای نقاشیهای دیواری زیبایی در اتاق پنچ دری واقع در ضلع غربی می باشد. این نقوش دیواری دارای موضوعات حماسی، عاشقانه و تزیینی می باشد که در قابهایی با تزیینات فراوان تلفیقی از هنر ایرانی و ا...
متن کاملشعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنّت و مدرنیته
تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران در دوران قاجار جامعة به شدت سنتی ایران را در برابر امواج تمدن غربی قرار داد و در مجموع، شرایطی به وجود آورد که تا آن زمان برای جامعة ایران بی سابقه بود. پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این پرسش است که آیا شرایط ویژة اجتماعی و فرهنگی عهد قاجار تأثیری در شعر و نقاشی این دوران گذاشته است؟ و اگر پاسخ مثبت است، آیا تأثیر پدیدآمده در این دو حوزة هنری مشابه بوده است...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملبررسی تطبیقی تاثیر عکاسی بر نقاشی قاجار و نقاشی معاصر ایران در دهه 80
عکاسی با جنبه های مختلفی که در اختیار هنرمند نقاش قرار داد توانست به یکی از ابزارهای مهم نقاشان تبدیل شود. هنرمندان در دوره های گذشته بسته به نیاز خود از این جنبه های عکاسی برای بهبود و رشد آثار هنری خود استفاده کند تا دوره معاصر (1960 به بعد)و در سبک هایی چون هایپر رئالیسم، که هنرمند می کوشد جهانی بسازد مانند عکس، جهانی از دید لنز. در دنیای معاصر به دلیل پیدایش رسانه تلفیقی(اینتر مدیا) آثاری ...
15 صفحه اولتأثرات نقاشی و عوامل فرهنگی در نوع چیدمان پیش زمینه و پس زمینه عکاسی دوره قاجار
پدیده ی عکاسی با اختلاف سه سال از اختراعش در اروپا همزمان با حکومت قاجار وارد ایران (1842م/1258هـ .ق) شده و همزمان با آن رشد کرده است. عکاسی در ابتدای اختراع در اروپا جهت بکارگیری احتیاج به بستری مناسب داشته که به دلیل قرابتش به نقاشی از قواعد و ظرایف هنر نقاشی اروپایی بهره مند گشته است. فرضیه حاکی از آن است که این مدل تأثیرگذاری در ایران نیز تکرار شده و عکاسی دوره قاجار در نوع چیدمان پیش زمینه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023